Oszustwa na BLIK-a
Co to jest oszustwo na BLIK-a?
Oszustwo, którego celem jest wyłudzenie od ofiary 6-cyfrowego kodu BLIK i szybka realizacja transakcji z jego użyciem (np. w bankomacie), skutkiem czego ofiara zostaje okradziona ze środków na swoim rachunku bankowym.
Przykłady:
- za pośrednictwem komunikatora w mediach społecznościowych dostajesz informację od znajomego o tym, że np. zgubił portfel i szybko potrzebuje pieniędzy. Wysyłasz mu kod BLIK, on realizuje wypłatę w bankomacie, a Ty autoryzujesz transakcję w aplikacji swojego banku. Okazuje się, że to wcale nie był Twój znajomy, tylko cyberprzestępca, który włamał się na jego profil, by wysłać wiadomość.
- dostajesz SMS-a lub maila z informacją o nieuregulowanej płatności (np. za odbiór przesyłki). Możesz zapłacić przekazując kod BLIK, klikając w podany link albo instalując w telefonie aplikację BLIK. Każdy z tych przypadków to próba wyłudzenia danych do logowania na Twoje konto.
- kupujesz towar w serwisie ogłoszeniowym. Sprzedawca prosi Cię w wiadomości prywatnej o kliknięcie w link, by zrobić przelew, logując się na konto bankowe lub korzystając z BLIK-a. To najpewniej również próba wyłudzenia od Ciebie danych, potrzebnych do kradzieży pieniędzy z Twojego konta.
- Odbierasz telefon od pracownika banku, który informuje Cię np. o konieczności zweryfikowania danych do logowania lub podanie kodu BLIK w celu sprawdzenia ostatniej transakcji lub wypłaty. To także próba oszustwa, a podawanie jakichkolwiek danych może skończyć się dla Ciebie utratą środków na koncie.
Jak uniknąć oszustwa?
- Kiedy znajomy prosi Cię o pieniądze za pośrednictwem komunikatora internetowego – zweryfikuj tę informację (zadzwoń do znajomego i dowiedz się, czy to naprawdę on wysłał wiadomość). Pod żadnym pozorem nie podawaj kodu BLIK.
- Pracownik banku nigdy nie poprosi o Twoje dane do logowania do bankowości internetowej ani o podanie kodu BLIK w celu weryfikacji transakcji.
- Bank nigdy nie wysyła maili bądź SMS-ów z prośbą o kliknięcie w podany link do bankowości internetowej czy systemu płatności. Nie prosi o podawanie kodów BLIK. Nie otwieraj przesłanego w ten sposób linka.
- Nie ma aplikacji BLIK, którą można zainstalować w telefonie – kody BLIK generuje się z poziomu aplikacji swojego banku.
- Nie ufaj wiadomościom otrzymywanym np. z firm kurierskich czy energetycznych – jeżeli nie masz pewności, że informacja przyszła z wiarygodnego źródła, nie otwieraj załączników ani przesłanych linków.
- Zachowaj szczególną ostrożność w serwisach ogłoszeniowych np. OLX, Vinted. Nie podawaj sprzedającemu/ kupującemu danych, takich jak np. login i hasło do bankowości internetowej, PESEL, numer karty płatniczej czy kod CVV2/CVC2, kod BLIK.
- Jeżeli cokolwiek wzbudza Twoje wątpliwości – skontaktuj się naszym Bankiem.
Pamiętaj!
Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość lub nie działa tak jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się z naszym bankiem lub zadzwoń pod Infolinię SGB, czynną 24/7
- 800 888 888 (bezpłatne połączenie)
- 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora).
Zadzwoń!
800 888 888